Bo do tanga trzeba umieć tańczyć -
15 urodziny Teatru Gdańska 4
Rozpoczynając pracę miałem w głowie ideę teatru otwartego, żywego i pulsującego życiem.
Zmieniały się siedziby teatru, często nie było wystarczających środków, by móc realizować swoje marzenia, mówiono, że zbyt mało poezji w teatrze, że przecież nagrody są nie najważniejsze i temu podobne niezgrabne sformułowania.
Teatr Gdańska 4 działał bez uprzedzeń, podszeptów. Teatr wiedział czego chce. Chcieliśmy opowiadać historie znane i te mniej znane, nieznane zupełnie i te niechciane. Stanęliśmy w kontrze.
Szukaliśmy miejsc, skwerów, zaułków, krużganków, przestrzeni uśpionych do własnych działań i poszukiwań. Pracowaliśmy z każdym kto wykazywał chęć do zmian.
W swoim założeniu teatr odnosił się do własnych przeżyć młodych ludzi, ich zainteresowań, wątpliwości i ciągle zadawanych przez nich pytań. Przedsięwzięcie takie z powodzeniem dawało młodzieży możliwość próbowania swoich sił na różnych płaszczyznach sztuki związanych z teatrem.
Swoją działalność rozpoczął pracą nad spektaklem "Kobieta" według tekstów Haliny Poświatowskiej, Jacquesa Preverta. W tym samym czasie pracowaliśmy nad stworzeniem muzyki do tekstów Stanisława Bienia, puławskiego poety. Praca ta przerodziła się w sformowanie zespołu Mięćmierz.
Kolejnymi spektaklami były: "Mężczyzna" (do tekstów autorskich młodzieży), "Dziecko" (z wykorzystaniem elementów akrobatyki), "Na do widzenia" (na podstawie tekstów Wisławy Szymborskiej), monodram "Paciorek" ( do tekstów Józefa Stompora), "Portret" (Sławomira Mrożka), "Adam i Ewa" (kompilacja tekstów na podstawie prozy Marka Twaina), "Tryptyk" (spektakl oparty na tekstach własnych, prozy Alesia Razanowa i Stanisława Bienia), "Zwykła Mysz" (monodram na podstawie prozy Istwana Kusana, tł. Daniela Zdybicka, wykonanie Michał Góra), "Bao - Baby - Nauka Tańca" (na podstawie tekstów Antoine de Sainte Exupery), "Norwid - poeta przeklęty" (monodram, w wykonaniu Huberta Domańskiego), "Allegro na 3 głowy" (spektakl na podstawie tekstów Zbigniewa Nowaka), "Alles in Ordnung - Listy do lagerkommandanta" (na podstawie tekstów Czesława Czubaka), "Lekcja języka polskiego" (miniatura teatralna na podstawie tekstów Juliana Tuwima ). Kolejne spektakle to:
Gdzie jest król na podstawie tekstu Małgorzaty Szyszki, 5 Minut Andrzeja Dembończyka, "Kopciuszek" Jana Brzechwy.
Teatr Gdańska 4 brał udział w licznych konkursach, przeglądach teatralnych i muzycznych, festiwalach amatorskich, niezależnych festiwalach teatralnych, festiwalach zagranicznych czy warsztatach teatralnych. Praca zawodowa połączona z pasją aktorską, instruktorską i reżyserską została wielokrotnie nagradzana i wyróżniona.
Należy tu wymienić: Ogólnopolski Festiwal Teatrów Niezależnych - Ostrów Wielkopolski (Stowarzyszenie Artystyczno - Edukacyjne PRACOWNIA TEATRALNA), Egressy Beni Orszagos Szinjatszo Fesztival Lapja - festiwal teatralny mniejszości węgierskiej na Słowacji, Dolnośląskie Spotkania Teatrów Młodzieżowych "Chochoł" - Wrocław (Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży), Ogólnopolski Przegląd Teatralny "Klaka" - Gdańsk (Pałac Młodzieży), Ogólnopolski Festiwal Teatralny "Arttime" - Jelenia Góra (Jeleniogórskie Centrum Kultury) - I Nagroda. Dalej: Ogólnopolski Konkurs Recytatorski - Poezja Śpiewana (Wojewódzki Ośrodek Edukacji i Promocji Kultury) - VI Nagroda- dla zespołu "Mięćmierz", Ogrody Piosenek - II Nagroda dla zespołu "Mięćmierz" - Ogród Saski w Lublinie, Festiwal Piosenki Poetyckiej "Radomska Łaźnia" - Radom. Przeglądy teatralne: Festiwal Najciekawszych Widowisk (Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie) - I Nagroda za spektakl "Alles in Ordnung",
Scena Młodych 2012 - Przegląd Teatrów Młodzieżowych i Kabaretów - Centrum Kultury - Lublin - Grand Prix 2012 za spektakl "Alles in Ordnung" - nagroda reżyserska dla Huberta Domańskiego, XXXV Wojewódzkie Prezentacje Teatrów Młodzieżowych - Puchar Lubelskiego Kuratora Oświaty Lublin 2012.
Teatr Gdańska 4 uczestniczył w warsztatach teatralnych prowadzonych: w Jeleniogórskim Centrum Kultury, Miejskim Ośrodku Kultury w Świdniku, Gminnym Ośrodku Kultury w Końskowoli, Gminnym Ośrodku Kultury w Baranowie, Gminnym Ośrodku Kultury w Kurowie, Stowarzyszeniu Teatralnym Chorea w Łodzi. Teatr współpracował z Ośrodkiem Kultury "Arsus" w Warszawie, Centrum Promocji i Turystyki w Poniatowej.
Teatr prowadził liczne projekty muzyczne, m.in. - zespół "Licho" grający na Nocy Kultury w Lublinie, projekt muzyczny "Kasia i chłopaki" występujący na festiwalu teatralnym "Kalejdoskop" w Gardzienicach.
opracowanie: H. Domański